måndag 23 maj 2011

Sista C:55 lektionen...

...är nu avklarad och det blev en ganska blöt lektion och nej det regnade inte.

Idag var det meningen att vi skulle öva på starter och sen segla ett mini Gotland Runt. Det blev inte riktigt som planerat.

Vi var 7st så det blev 3 båtar; Cattis & Sofia, Helena & Heli, och jag, Camilla & Monika.
Jag har faktiskt inte så mycket koll på hur det gick för de andra, men av det lilla jag hann se så såg det väldigt bra ut. Det blåste väldigt mycket när vi kom ut ur viken och vi fick aldrig nåt riktigt flyt, vi fick in ganska mycket vatten i båten och vindarna skiftade hela tiden så vi hade fullt sjå att hänga med. Sen på nåt sätt mitt i ett slag så for Monika plötsligt över kanten (tydligen inte årets första dopp för henne). Vi hade blivit tillsagda att reva focken om vi fick problem så jag kröp fram på alla fyra och fick ner seglet medan Camilla stog och pekade på Monika (som såg rätt nöjd ut trots allt och tom gjorde tummen upp åt Camilla). Ingen hade sett vad som hänt så följebåten var på väg mot oss men såg tillslut att Camilla stog och pekade på något. Monika blev upplockad och inkörd till land för ombyte. Sen fortsatte vi segla men stannade inne i viken och tog det något lugnare. Planerna stupade men vi hann öva på några starter. Det blåste ca 10 m/s ute där homlen vi egentligen skulle seglat runt låg, så det kändes helt ok att stanna inne i viken.

Bra avslut på fyra intensiva lektioner. Tack Maria och Värmdö Jolleseglare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar