tisdag 10 maj 2011

Segling nr2

Jag missade tyvärr vår seglarskola igår men här är Camillas rapport:


"Vi stegade in på seglarskolan betydligt mer lättklädda än sist och med förväntansfulla blickar som flackade ut mot C55:orna som idag skulle ta oss runt en bana. Vi hade en sydvästlig vind, 3 m/s (jodå, jag satte upp fingret och kunde känna av detta…öhh eller inte men hade förberett mig genom att kika på SMHIs hemsida……ni vet ju hur jag fungerar, kontrollbehovet och vill ju gärna ha koll på vad som kommer hända och skeJ). Vi började dagens lektion med att gå igenom de olika seglingssätten som skulle bli aktuella i banan vi skulle köra…. menar ju segla J. Den första banan liknande en slalombana medans den andra var mer diamantformad. Vi måste absolut imponerat senast på Maria då vi redan denna gången skulle segla själva, 3 i varje båt och med Maria hoppandes emellan båtarna. Dessutom skulle vi lämna den lilla trygga viken och ge oss ut på mer öppet vatten. Förstår inte riktigt hur jag tänkte när jag på morgonen packade seglarväskan och denna gången inte tog med mig extra kläder vilket jag hade med mig senast!!
Ena segelbåten riggades av  Cattis, Heli och Sofia och den andra segelbåten riggades av mig, Helena M och Monccan. Nästa gång får vi se till att ”rigga” om fördelningen så alla får segla med alla. Dock ska vi se upp så inte Sofia och jag hamnar ensamma i en segelbåt då vi inte kommer ha någon vid rodret eller i alla fall hamna ur kursJJ. Och på tal om rodret var Maria jätteimpad av Heli som hade lyckats göra en piruett vid rodret. Tiden går fort när man har roligt och så var det dags att lägga sig i vindöga och ta ned segel.
Båtarna fixades och flytvästarna togs av och jag kunde då känna hur svettdropparna rann längs med ryggen vilket jag tror var en combo av både lite fysisk ansträngning men framförallt av hjärngymnastik som det blev av att ta in alla termer, vindar och när man skulle kolla vad och på vad och hur och och och…….."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar